Youtube, Instagram, Facebook, Groupon en Pinterest zijn succesvol geworden omdat ze bereid waren hun eerste idee op te offeren voor een idee dat echt werkt. Dit bereik je door te experimenten, klantfeedback en data op te halen en op basis daarvan je idee aan te passen. BUILD-MEASURE-LEARN, noemen we dat. 

 

In jouw bedrijf zijn er regelmatig ideeën over nieuwe en betere producten of diensten. Gaaf, maar hoe weet je waarin je moet investeren? Je gaat ervan uit dat ideeën succesvol worden, maar vaak is dat gebaseerd op aannames. Uit onderzoek blijkt dat onze aannames vaak niet (helemaal) kloppen. Tijd om dit te onderzoeken! Met Lean Startup vraag je jezelf bij ieder idee af ‘wat is het minste wat ik kan doen om zo snel mogelijk te weten of mijn idee een goed idee is?’. Je praat veel, heel veel, met je klanten, experimenteert offline en/off online en werkt aan een ‘minimum viable product’. Op basis van de data die je hiermee verzamelt kies je: stoppen, doorgaan of aanpassen.


Ontwikkel producten waar je klant op zit te wachten 
in plaats van producten waarvan jij denkt dat je klant erop zit te wachten. Ga snel aan de slag in plaats van tijd te verspillen aan een vijftig-pagina-dik businessplan vol met aannames.

 

Maak beslissingen op basis van data en feiten
in plaats van de mening van de hardste schreeuwer of de best betaalde persoon in de ruimte.

 

Maak mensen verantwoordelijk voor de innovatie 
in plaats van vogelvrij, zodat jij niet als budgethouder of investeerder 2 jaar lang met samengeknepen billen aan de zijlijn staat in de hoop dat het ooit wat gaat worden.

 

Meer lezen over onze methodieken? Volg dan onze blogs op social!

Lean Startup,

wat is dat?

 

Youtube, Instagram, Facebook, Groupon en Pinterest hebben twee dingen met elkaar gemeen: ze zijn waanzinnig snel gegroeid en ze begonnen allemaal met een slecht idee. WHAT?

  • Facebook - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel